Dragracing

För den som vill se ett kanonsnabbt racing-lopp, kan dragracing vara något att rekommendera. Dragracing kan utföras med olika fordon, men reglerna är desamma. Det gäller att komma först i mål på kortast tid och det går garanterat undan på de relativt korta, raka banorna. Inte sällan händer det att fordonen kommer upp i en maxhastighet på över 400 km/h.

Regler

Normalt kör man två bilar bredvid varandra, men i USA kan man numera även tävla fyra och fyra.

Reglerna är ganska enkla. Den som förlorar mot den andre, åker automatiskt ut och vinnaren går vidare till nästa lopp. Slutligen finns det en kvar och det är den slutlige vinnaren.

Banorna

I dragracing är banorna tämligen korta. De flesta banor brukar vara på ca 400 meter, men det körs även sträckor på runt 200 meter och 300 meter. Eftersom de är raka och korta, brukar flygfält vara en eftertraktade plats att köra på, men i Sverige finns även riktiga bilbanor som Mantorp Park och Malmö Raceway där dragracing förekommer. I USA är sporten betydligt större.

Bilarna

Det finns många bilklasser i dragracing och åldrarna på deltagarna varierar också mycket. Många kan börja att köra redan vid 8 års ålder. Top Fuel Dragster räknas som den snabbaste bilen och kan komma upp till 500 km/h. Junior Dragster är den första bilen man får köra som liten knatte och kan komma upp i 70 km/h. Mellan dessa bilar finns det ytterliga 14 klasser och för dragracing med motorcykel har man 8 klasser att välja mellan.

NHRA – Amerikas dragracingserie

Om man är intresserad av dragracing och samtidigt är svensk, måste man verkligen passa på att följa svensken Jonnie Lindbergs karriär till toppen. Han har nämligen blivit amerikansk mästare flera år i rad nu och är rena hjälten borta i Yankee-land. Dock förlorade han i semifinalen i maj 2017. Lindberg kör Nitro Funny Car men på senare tid har även hans storebror Johan imponerat i klassen Top Alcohol Funny Car. Nyligen kom den första segern.